Plângere contravențională împotriva procesului-verbal de constatare și sancționare a contravenției

Plângerea contravențională este o cerere prin care contravenientul contestă în fața Instanței de judecată legalitatea și/ sau temeinicia procesului verbal de contravenție încheiat de către organul constatator.

Împotriva procesului-verbal de constatare a contravenţiei şi de aplicare a sancţiunii se poate face plângere în termen de 15 zile de la data înmânării sau comunicării acestuia. Astfel că, procesul-verbal neatacat în termen de 15 zile de la comunicare, precum și hotârărea judecătorească definitivă prin care s-a soluţionat plângerea constituie titlu executoriu, fără vreo altă formalitate.

Prin atacarea procesului-verbal se poate obține anularea acestuia sau modificarea sancțiunii aplicate, în avertisment. Regimul juridic al contravențiilor este reglementat de Ordonanța de urgență nr. 2/2001.

În ceea ce priveșe legalitatea procesului verbal, legea reglementează că în cuprinsul procesului verbal trebuie să se regăsească o serie de mențiuni, absența carora pot atrage nulitatea procesului verbal. Tototdată, dacă agentul constatator a întocmit procesul verbal în mod abuziv sau aplică sancțiunea amenzii, fără să țină cont de proporționalitatea dintre fapta contravențională și prejudicul produs, există motive temeinice pentru a ataca procesul verbal.

Pentru că aveți posibilitatea de a vă exercita dreptul la apărare, noi vă putem sprijini în demersul juridic pentru obținerea anulării procesului verbal sau modificarea sancțiunii amenzii în avertisment.